Logo
BIP Facebook

SZPITALNY ODDZIAŁ RATUNKOWY


Kierownictwo

Koordynator SOR - lekarz Artur Kalisiewicz

Pielęgniarka Koordynująca – Alicja Łażewska


Kontakt

Obszar segregacji medycznej i przyjęć – (46) 864 96 00


Informacje o oddziale

Liczba łóżek - 5.


Możliwości diagnostyczne i lecznicze

Szpitalny Oddział Ratunkowy jest komórką szpitala, która ma za zadanie udzielać świadczeń zdrowotnych całodobowo osobom dorosłym i dzieciom w stanie nagłego zachorowania lub zagrożenia życia, a w szczególności w razie wypadku, urazu lub zatrucia.

Oddział dokonuje zabezpieczenia medycznego pacjentów przed przyjęciem ich do oddziałów szpitalnych oraz organizuje transport do innych zakładów opieki zdrowotnej w razie konieczności leczenia specjalistycznego.

W strukturach SOR znajdują się:

  • Obszar segregacji medycznej i przyjęć, gdzie dokonuje się rejestracji i przyjęcia chorego, a także wyboru procedur leczniczych w stanach nagłych, ponadto udziela się informacji rodzinom poszkodowanych.
  • Sala obserwacyjna, gdzie prowadzi się obserwacje chorych z mniej nasilonymi objawami oraz chorych po zabiegach w krótkim znieczuleniu ogólnym.
  • Sala resuscytacyjno-zabiegowa - dzięki wyposażeniu w specjalistyczny sprzęt medyczny możliwe jest wykonywanie czynności z zakresu przywracania i podtrzymywania podstawowych czynności życiowych.
  • Gabinety konsultacyjne, w których udziela się specjalistycznych konsultacji lekarskich.
  • Transport sanitarny.

Segregacja medyczna pacjentów

Segregacja medyczna pacjenta w SOR następuje na podstawie § 6 ust.12 oraz 13 ust.1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego.

Segregację medyczną osób przeprowadza pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny przez przeprowadzenie wywiadu medycznego i zebranie danych służących ocenie stanu zdrowia osoby i zakwalifikowaniu jej do jednej z kategorii, z wykorzystaniem systemu zarządzającego trybami obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym.

W wyniku przeprowadzonej segregacji medycznej osoba jest przydzielana do jednej z pięciu kategorii zróżnicowanych pod względem stopnia pilności udzielenia jej świadczeń zdrowotnych, zwanej dalej „kategorią pilności”, gdzie:

  1. Kolor czerwony oznacza natychmiastowy kontakt z lekarzem.
  2. Kolor pomarańczowy oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 10 minut.
  3. Kolor żółty oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 60 minut.
  4. Kolor zielony oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 120 minut.
  5. Kolor niebieski oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 240 minut.

Pacjenci pozostają na terenie oddziału pod opieką pielęgniarki systemu, ratownika medycznego lub lekarza systemu i w razie potrzeby poddawane są ocenie ich stanu klinicznego. Ocena stanu klinicznego dokonywana jest nie rzadziej, niż co 90 minut, licząc od chwili pierwszego kontaktu z pielęgniarką systemu lub ratownikiem medycznym, a jej wyniki są odnotowywane w dokumentacji medycznej.

Pielęgniarka systemu, ratownik medyczny lub lekarz systemu informują osobę lub osobę jej towarzyszącą o przydzielonej kategorii pilności oraz o liczbie osób i maksymalnym przewidywanym czasie oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem.

Osoby, które zostały przydzielone do kategorii pilności oznaczonej kolorem zielonym lub niebieskim, mogą być kierowane z oddziału do miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej lub Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.


Informacje dla pacjentów

Zasady kategorii pilności przyjęcia pacjentów wywieszone są na tablicy ogłoszeń w Obszarze Segregacji Medycznej i Przyjęć oraz w poczekalni pacjenta.

Mając na uwadze zadowolenie pacjentów ze świadczonych usług oraz w trosce o ich czas informujemy, że osoby niebędące w stanie nagłego zagrożenia zdrowia i życia powinny zgłaszać się do Poradni Lekarza Rodzinnego, a poza godzinami pracy do lekarza nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.